środa, 25 lipca 2018

Wcześniejszy poród ? Jakie szanse ma wcześniak na przeżycie w zależności od tygodnia ciąży.

 

Wcześniejszy poród ? Jakie szanse ma wcześniak na przeżycie w zależności od tygodnia ciąży.

Gdy dowiedziałam się, że jestem w ciąży ogarnęło mnie wielkie szczęście i radość, ale już chwile później pojawił się równie ogromny strach i przerażenie, czy moje ciało da rade utrzymać tą ciążę, skoro miało taki problem z przyjęciem zarodka.

Strach towarzyszy pewnie każdej kobiecie w ciąży, w końcu w naszym ciele rozwija się całkiem nowe życie. Pierwsze tygodnie mojej ciąży były najgorsze, ale powoli mdłości i dolegliwości ustały, niestety obawa o dziecko nie znikła.


Gdy minęła mi połowa ciąży ogarnął mnie strach przedwczesnego porodu spowodowanego skracającą się szyjką i częstymi skurczami przepowiadającymi. Bardzo czekałam na tygodnie, które pozwolą mi poczuć się choć trochę bezpieczniej. I tak trafiłam na dane dotyczące szans przeżywalności wcześniaków w danym tygodniu ciąży.

 

Ukończony tydzień ciąży                               Szanse na przeżycie
23 tydzień ciąży                                                53 %
24 tydzień ciąży                                               67 %
25 tydzień ciąży                                               82 %
26 tydzień ciąży                                                85 %
27 tydzień ciąży                                                95 %
28 tydzień ciąży                                                96 %
29 tydzień ciąży                                                96 %
30 tydzień ciąży                                                97 %
31 tydzień ciąży                                                97 %
32 tydzień ciąży                                                98 %

Granica zdolności dziecka do przeżycia leży pomiędzy 23 a 25 tygodniem ciąży.

Warto podkreślić, że istotnym elementem dającym wcześniakowi większe szanse jest jego waga. Im większa waga tym nasze maleństwa mają większą szanse na przeżycie w przypadku przedwczesnego porodu.

To, czy wcześniak przeżyje, zależy także od dojrzałości jego płuc. A pęcherzyki płucne zaczynają rozwijać się właśnie na początku 25 tygodnia ciąży. Często w sytuacjach krytycznych, gdy istnieje ryzyko porodu przedwczesnego podawane są odpowiednie sterydy, które przyśpieszą rozwój płuc u dziecka i zwiększa jego szanse przeżycia w przypadku porodu przedwczesnego.

Obecnie jestem w 28 tygodniu i wiem, że moje szczęście dzięki dzisiejszej medycynie ma duże szanse na przeżycie i czuje się z tym dużo spokojniej. Mam nadzieję doczekać terminu porodu bez żadnych "niespodzianek " ale z tymi danymi czuje się bezpieczniej :)

A czy waszym ciążą również towarzyszył strach i niepokój o przedwczesny poród?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz